A nem megfelelő konfliktuskezelés vezető ok abban, hogy a kapcsolat megromoljon kettő ember között, hogy a házastársak eltávolodjanak egymástól.
Meg kell tanulnunk jól bánni a szavakkal, meg kell tanulnunk, hogy ha meg akarunk beszélni egy helyzetet, akkor tényleg arra törekedjünk, hogy valami megoldást találjunk és ne arra, hogy: “Megmondtam, megint nekem lett igazam.”
Hogyan csináljuk?
Először is rendkívül fontos, – ha nem a legfontosabb,- hogy nyugodtan kezdjük a mondandónkat. A nyugodtság nem csak azt jelenti, hogy nem üvöltünk,hanem azt is,hogy nem kritizálunk, nem vádaskodunk, nem becsméreljük a másikat.
Ha olyasvalamit tapasztalunk, ami nem tetszik nekünk, akkor törekedjünk arra, hogy a problémánkatPANASZ formájában mondjuk el, és ne vádaskodjunk! Ha vádaskodunk, ha minősítjük a másikat, akkor azzal védekezésre, visszavágásra késztetjük őt. Ugyanis ő bizonyára meg akarja majd védeni magát, ezért úgy fog reagálni.
Ehelyett sokkal jobb, ha elpanaszoljuk azt, hogy
1. hogyan érezzük magunkat. 2. abban helyzetben, ( milyen helyzet állt elő, mi történt?) 3. és mit szeretnénk helyette Tehát ha a problémánk a kialakult helyzet miatt van, akkor ne vádaskodjunk, ne a másikat minősítsük. Fontos különbséget tennünk, hogy nem te vagy a rossz, maximum most valamit nem csináltál jól.
Példa: a házastársad megígérte, hogy összeszedi a kutyagumit a kertben. Hazaértél, és nincs megcsinálva. Rendkívül dühös vagy, (ami persze jogosnak tűnik). Kerüljük el a veszekedést!Talán az jönne a szánkra, hogy:
“Tudtam, hogy nem fogod megcsinálni! Hiába ígértél fűt-fát, megbízhatatlan vagy.”
Ahelyett inkább mondjuk ezt, vagy ehhez hasonlót: “Drágám, csupa kutyagumi a kert. Látom nem szedted össze, ezért kicsit mérges vagyok. Légy szíves szedd össze a kutyaszart!
A panasz is konfrontáció, de az a lényeg, hogy NEM TÁMADÁS. Egyszerűen panaszkodsz a kialakult helyzet miatt, de a panaszod nem a házastársad személyisége ellen irányul.
Ha a gyakorlatban megtanuljátok az ilyenfajta közlést alkalmazni, rengeteg veszekedéstől óvhatjátok meg magatokat.